Είναι αλήθεια ότι στον δήμο Αθηναίων υπάρχουν μεγάλη έλλειψη ελεύθερων χώρων, κυκλοφοριακή ρύπανση, εγκληματικότητα, εμπόριο ναρκωτικών και πορνείας. Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση επιλέγεται, όπως δηλώνει ο δήμαρχος Αθηναίων, «να μπει στον επιταχυντή λόγω κορονοϊού» η δημιουργία …ενός περιπάτου γύρω από το ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας.
Παρουσιάζουν ως αναβάθμιση των ΜΜΜ την αύξηση της ταχύτητας κίνησης των λεωφορείων (από τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων), ενώ δεν υπάρχει καμία δέσμευση από το κράτος και τον ΟΑΣΑ ούτε για πύκνωση του δικτύου των δρομολογίων, ούτε για αύξηση του αριθμού και ανανέωση του στόλου των οχημάτων, ούτε για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στις αστικές συγκοινωνίες.
Η κυκλοφοριακή μελέτη του ΕΜΠ, που παρουσιάστηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο του δήμου Αθηναίων, δεν συνοδεύεται από μελέτη εφαρμογής, ούτε εφαρμόζει κάποιο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το κέντρο. Αυτό σημαίνει ότι, σήμερα, δεν γνωρίζουμε πόσο θα επιβαρύνουν οι πεζοδρομήσεις την κυκλοφορία στους γύρω δρόμους και στις ήδη πολύ επιβαρυμένες περιοχές του δήμου Αθηναίων.
Ηταν τόσο μεγάλη η βιασύνη τους να προχωρήσουν το σχέδιο, πριν επανέλθει από την πανδημία η συνήθης δραστηριότητα στο κέντρο, που δεν περίμεναν ούτε καν την ολοκλήρωση της μελέτης Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, η οποία εκπονείται για το σύνολο του δήμου Αθηναίων.
Ακόμα και οι ποδηλατόδρομοι που παρουσίασαν για να κερδίσουν την αποδοχή του κοινού είναι «αδιέξοδοι». Δεν αποτελούν καν τμήμα ενός συνολικού δικτύου, που θα ενώνει περιοχές του κέντρου ώστε να εξυπηρετούν πραγματικά τις ανάγκες μετακίνησης κατοίκων και εργαζομένων που επιλέγουν αυτό το μέσο. Δηλαδή θα κατεβαίνεις στοιβαγμένος σε λεωφορείο ή μετρό για να κάνεις ποδήλατο… γύρω από το εμπορικό τρίγωνο μαζί με τους τουρίστες.
Οι επιπτώσεις στη δουλειά των οδηγών ταξί είναι σημαντικές, καθώς, ουσιαστικά, τους απαγορεύεται η πρόσβαση στο ιστορικό τρίγωνο της Αθήνας. Επομένως, ακόμα και οι τουρίστες στις ξενοδοχειακές υποδομές θα μεταφέρονται από τις αλυσίδες του κλάδου που θα έχουν πρόσβαση, βάσει συμφωνίας, στα ξενοδοχεία.
Με τον «Μεγάλο Περίπατο» μπαίνει σε κλοιό το κέντρο της Αθήνας προκειμένου να «αποστειρωθεί», ώστε να παραδοθεί στην ανάπτυξη των μεγάλων τουριστικών επενδύσεων. Κατά συνέπεια, αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην υλοποίηση του σχεδίου ριζικής αλλαγής στις οικονομικές δραστηριότητες, στην παραγωγική δομή του και στον εκτοπισμό των λαϊκών στρωμάτων που κατοικούν, ακόμα, στο κέντρο της Αθήνας. Το ιστορικό τρίγωνο των Αθηνών μετατρέπεται σε «προαύλιο» των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων άνω των 150 κλινών και των διεθνών αλυσίδων εμπορίου και διασκέδασης. Αλλωστε, γι’ αυτό σπεύδουν να καταθέσουν το νέο χωροταξικό πολεοδομικό σχέδιο για την Αθήνα εντός του καλοκαιριού.
Η εμπειρία που υπάρχει από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις δείχνει ότι τέτοιες αναπλάσεις οδηγούν σε υψηλότερες αξίες ακινήτων, άρα υψηλότερα ενοίκια και στη συνέχεια υψηλότερα τέλη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι μόνιμοι κάτοικοι και οι μικροί επαγγελματίες του κέντρου θα αναγκαστούν να μετακομίσουν ή, αντίστοιχα, να κλείσουν.
Είναι χαρακτηριστικές οι περιπτώσεις πόλεων όπως η Βαρκελώνη και η Βενετία, όπου, τα τελευταία χρόνια, γίνονταν διαδηλώσεις με συνθήματα «όχι άλλοι τουρίστες» από κατοίκους που δεν μπορούν να ζήσουν την πόλη τους.
Σε αυτό το σχέδιο καπιταλιστικής ανάπτυξης για το κέντρο της Αθήνας συμφωνούν ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ – ΚΙΝΑΛ και γι’ αυτό βρέθηκαν όλοι μαζί να στηρίζουν το σχέδιο Μπακογιάννη για τον «Μεγάλο Περίπατο».
Ομως, ο λαός της Αθήνας έχει τη δύναμη να προτάξει τις ανάγκες του στον αντίποδα των συμφερόντων των μεγάλων ομίλων. Μπορεί να βάλει τη σφραγίδα του στις εξελίξεις.